تبلیغات
وبلاگ دوستان خوب - نقش روابط عمومی های کارآمد در سازمانها

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:آرشیو موضوعات

:پیوندهای روزانه

مدیر وبلاگ

فرامرز نصرتی

:آخرین پستها

آماروبلاگ

سه شنبه 11 آبان 1389-05:19 ب.ظ



نقش روابط عمومی های کارآمد در سازمانها

 

مقدمه :

 

همه می دانند کار کردن برای کارکنان در یک نهاد یا سازمان، بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفت های مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است.

روابط عمومی در متن است نه در حاشیه ، ضرورت است نه لوکس و در خود مدیریت است و نه در بیرون آن ، پس حق داریم بگوییم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی است که دارد .

 

 و به عبارت دیگر اگر یک  مدیر بتواند  در سایه برنامه ریزی صحیح و تلاش های مستمر و مداوم توام با اعمال نظارت دقیق صدای مردم را تبدیل به ویژگی خدمت نماید نه تنها فراموش و از اذهان مردم با هوش دور نمی شود بلکه رفتار و کردار و تلاش ها و خدمات و اقداماتش تبدیل به یک معیار سنجش و اندازه گیری و ملاک قیاس و قضاوت و نقد وبررسی  برای آیندگان خواهد بود و بی تردید در تحقق این مهم نقش روابط عمومی تاثیر گذار و غیر قابل انکار است . 

 

  

 

نقش روابط عمومی ها در سازمانها و ادارات  و برخورد با ارباب رجوع :

 

تقویت روابط عمومی ها جهت تقویت روابط عاطفی مدیران و کارکنان، جایگاه روابط عمومی در اطلاع رسانی دولت و فرهنگ سازی در سازمانها از دیگر کارکردهای این نهاد است.

توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
آن چه در سنوات گذشته متأسفانه به اشکال و صور گوناگونی باعث شده، روابط عمومی همچنان بی اثر و یا کم اثر جلوه کند، همانا اقتدارگرایی مدیران، رواج سیستم ارادت سالاری به جای شایسته سالاری، نگاه ابزاری به روابط عمومی، دانای کل جلوه دادن برخی مدیران، بیگانگی سازمانی و یا بیگانگی حرفه ای بسیاری از مسئولان، پایین بودن آگاهی بعضی از کارکنان و مدیران ارشد به اهمیت و نقش روابط عمومی بوده است.
همچنین کم مهارتی و مشکل فنی و ضوابط قانونی و اداری برای کار روابط عمومی ها، آسیب پذیری همبستگی و روح کار جمعی در مدیران روابط عمومی و مطلق اندیشی چه در مدیران روابط عمومی و چه برخی از مدیران سازمان، بی توجهی به طرح های پژوهشی و افکارسنجی- که همه و همه موجبات بی توجهی یا کم توجهی به افکار عمومی را سبب شده و عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها را که از دغدغه های جدی است- باعث شده است.

انتظار می رود با گماردن مدیران علمی ارزش گرا و فرآیند محور، مدیرانی در مصدر امور روابط عمومی ها قرار گیرند که از لحاظ فنی، تخصصی، تجربی و توانمندی های فردی با برنامه ریزی ارتباطی ویژه و پژوهش های افکار عمومی توانایی جلب مشارکت عمومی و اعتمادسازی در افکار عمومی را دارا باشند و فرآیند توسعه سازمانی و تحقق عملی کارکردهای روابط عمومی را به نحو مطلوبی فراهم کنند.

روابط عمومی ها تاکنون نتوانسته اند به طور کامل نگاه حرفه ای و تخصصی را در خود ایجاد نمایند؛ چرا که از یک طرف غالب مسئولان به این هنر و فن توجهی نکرده اند و از طرفی بسیاری از مدیران ما با کارکردهای روابط عمومی ایده آل آشنا نبوده اند.

شعار مهرورزی، عدالت گستری، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت مادی و معنوی کشور (شعارهای ریاست جمهوری جدید) نیاز به مکانیزم هایی دارد و یکی از این سازوکارها روابط عمومی ها هستند.
روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.
بدون شک روابط عمومی به عنوان یک «فن» و «هنر» نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباط دوسویه بین مدیران سازمان و کارکنان دارد، به طوری که امروزه کمتر سازمانی را می توان یافت که خود را بی نیاز از روابط عمومی بداند و در عین حال موفقیت های چشمگیری را در زمینه های مورد نظر و تحقق اهداف از پیش تعیین شده به دست آورده باشد.

اما اگر روابط عمومی ها بخواهند تأثیر گذار باشند، باید از همه نظر در «جایگاه» بایسته و شایسته خود قرار داشته باشند.

اگر در رأس این حوزه مدیری لایق، متین و کارآمد وجود داشته باشد، می تواند با به کار گماری کارگزارانی با مهارت در این موضوعات منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازمانی باشند.

۱- توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومی هاست.

۲- ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان که این در صورتی محقق خواهد شد که مدیر روابط عمومی بهره ای از علوم مشاوره ای، روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، مردم شناسی و ... داشته باشد؛ که این موضوع خلأ بزرگی در بسیاری از مدیران روابط عمومی های فعلی است.

۳- دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد.

۴- حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.

۵- خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال (در حال حاضر بسیاری از مدیران روابط عمومی کاملاً از موضع انفعالی در مقابل مدیران برخوردار می باشند.)

۶- تغییر فرهنگ سازمانی غلط، به این نکته باید توجه کرد، کارگزار روابط عمومی موقعی در جهت تغییر فرهنگ سازمانی می تواند حرکت کند که با مقوله فرهنگ آشنایی داشته و دیگر این که با علم رفتار سازمانی مأنوس باشد.

۷- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.

۸- کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان.
۹- تقویت ارزش ها و ویژگی های مطلوب انسانی.

۱۰- معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی.

۱۱- سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی.)
۱۲- تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن.

۱۳- تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن.

۱۴- جهت گیری و جهت دهی سازمان به سوی کارمند محوری.

۱۵- همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.

۱۶- تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی.

۱۷- تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای عمل به شعائر و برگزاری مراسم مذهبی و غیره...
۱۸- انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.

۱۹- برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.

۲۰- تهیه مقاله های علمی در حوزه فعالیت های سازمان و نشر آن در رسانه های گروهی.
۲۱- معرفی مطلوب مقالات و تحقیقات کارکنان در سطح سازمان.

 ۲۲- انعکاس تجربه های موفق کارکنان سازمان.

۲۳- چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فراورده های سازمانی.

 ۲۴- تهیه فیلم برای معرفی سازمان.

۲۵- ایجاد برنامه نظامند همدردی با خانواده های سازمان بدون تبعیض قائل شدن.

۲۶- تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان.

با روی کار آمدن کابینه دولت جدید، بدیهی است مدیریت ها در سازمانها و دستگاههای اجرایی نیز دستخوش تغییر و تحول خواهد شد که در این میان بر اساس تجارب گذشته تغییرات واحدهای روابط عمومی به جهت ماهیت کاریشان سریع تر از سایر مدیریت های سازمانی است. چرا که روابط عمومی تنظیم کننده مدیریت ارتباط بین سازمان و کارکنان خواهد بود و به نوعی وظیفه خطیر اطلاع رسانی و سخنگویی و اعلام مواضع آن سازمان را در سطح جامعه و افکار عمومی برعهده خواهد داشت.

اگر مدیران سازمانی می خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن به کارگیری مدیران روابط عمومی کاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است. به هر حال می توان گفت دوران حبس اطلاعات به سر آمده است و مردم خواهان انتشار اطلاعات شفاف و روشن هستند.

 

تكریم ارباب رجوع

برای روابط عمومی وظایف متعدد و متنوعی از سوی صاحب‌نظران و دست‌اندركاران مطرح شده است، ولی نكته جالب توجه در اكثر وظایف و تعاریف ارایه شده، همان بحث ارتباط و پیوند با مردم و جامعه است. تا آنجا كه «اسكات‌ ام كاتلیپ» در این زمینه می‌گوید: روابط عمومی، شناسایی وظایف، ایجاد، حفظ و نگهداری روابط مطلوب و حسنه با جامعه است، جامعه‌ای كه شكست و موفقیت سازمان به آن وابسته است.2 یا آلفرد سووی می‌گوید:«افكار عمومی ضمیر باطنی یك ملت است.3» با این اوصاف می‌توان گفت مردم نقشی حائز اهمیت و ارزنده در فعالیت‌های واحدهای روابط عمومی سازمان‌ها ایفا می‌كنند و لازم است از طریق فعالیت‌های روابط‌عمومی و سامان‌دهی مناسب این فعالیت‌ها، زمینه‌های برقراری ارتباطات موثر با ارباب رجوع مهیا شود. مسأله‌ای كه امروزه تحت عنوان تكریم ارباب رجوع در اكثر سازمان‌ها مطرح شده و در دستور كار دولت نیز قرار گرفته است.4

مدیران واحدهای روابط‌عمومی به منظور اجرای درست و موثر این وظیفه و رسالت خطیر، لازم است دارای خصوصیات و ویژگی‌های دیل باشند تا طرح مذكور كه همان ارتباط با مخاطبان و ارباب رجوع است، در قالب طرح و شعار و بخشنامه باقی نماند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

1- وقوف به محتوای طرح

2- قدرت یاد دادن طرح به دیگران

3- داشتن دید وسیع

4- شهامت

5- توجه به ملاحظات اخلاقی

6- داشتن تدبیر و قدرت تجزیه و تحلیل درست مسایل

7- حس كنجكاوی و توانمندی ذهنی

8- كنترل احساسات و هدایت آن در مسیری عاقلانه

9- انصاف و عدالت

10- داشتن شرایط مناسب برای تصدی این شغل و وظیفه 5

اكنون اكثر سازمان‌ها و موسسات در شرایطی به سر می‌برند كه باید به تقاضاهای روزافزون شهروندان آگاه، تشكل‌های علمی، گروه‌های ذینفع، نهضت‌های اجتماعی، مطبوعات، وسایل ارتباط جمعی و غیره پاسخگو باشند. پاسخگویی و تكریم ارباب رجوع در همه سازمان‌ها نقش محوری و اساسی دارد و بسیاری از مدیران و مسئولان خواستار آنند كه كاركنان در این زمینه از قدرت نامحدود و تهدیدكننده‌شان در برابر ارباب رجوع سوءاستفاده نكنند. در دهه‌های گذشته در كسب و كار و تجارت یك شعار حاكم بود و آن این بود كه سر مشتری و ارباب رجوع را باید كلاه گذاشت. مشتری و ارباب رجوع نیز در معامله و تجارت برای مصون ماندن از فریب فروشنده، می‌كوشید تا با زیركی خود، او را فریب دهد. در دهه‌های بعد شعار اصلی تجارت این شد: حق با مشتری است. مشتری به سازمان هویت می‌دهد و سازمان تمام تلاش و فعالیت خود را برای تأمین خواسته‌های مشتری متمركز می‌كند. امروز، شعار اصلی حاكم بر تجارت و بازرگانی این شده است كه «مشتری پادشاه است»، مشتری اختیارات فراوانی دارد. او تعیین كننده اصلی و داور نهایی است.

پیش از این دوران، اطلاعات و اخبار توسط سازمان‌ها تهیه و كانالیزه می‌شد و در اختیار مردم و جامعه قرار می‌گرفت. مردم حق انتخاب اطلاعات را نداشتند و تقریباً می‌توان گفت نوعی سانسور اطلاعاتی در روابط سازمان و مردم و جامعه حاكم بود. با توجه به رشد فزاینده وسایل و تجهیزات اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی، مردم حق انتخاب دارند. به عبارت دیگر نمی‌توان اطلاعات را در اختیار مردم قرار داد، بلكه خود مردم هستند كه اطلاعات را انتخاب و به سادگی به آن دسترسی پیدا می‌كنند. دیگر قدرت سازمان‌ها در اداره افكار عمومی و تاثیرگذاری بر دیدگاه‌های جامعه كم شده است و مردم خود حق انتخاب دارند.

دیدگاهی كه در حال حاضر كم‌كم جای خود را در مسایل روابط‌عمومی باز می‌كند، این است كه ارباب رجوع پادشاه است(مردم اصلی‌ترین نقطه و كانون توجه هستند) باید مردم تصمیم بگیرند و سازمان‌ها و موسسات نیز باید در این زمینه فعالیت‌هایی را ارایه دهند كه مردم خواستار آن هستند. از سوی دیگر با ابراز و وسایل نسبتاً ابتدایی متداول در روابط عمومی نمی‌توان بر جامعه و مردم تاثیر گذاشت، بلكه این مردم هستند كه حتی آن وسایل را در اختیار سامان‌ها قرار می‌دهند. حال باید دید ورشكستگی شركت‌های عظیم دنیا همانند پان‌امریكن، دلتا ایرلند و شركت‌هایی كه در آستانه ورشكستگی‌اند تا چه حد به این دیدگاه مربوط است؟ می‌توان گفت تمام واحدهای روابط عمومی دولتی، خصوصی، تولیدی، صنعتی، خدماتی و 000 موظفند فرآیندها و سازوكارهایی برای نظارت بر عملكرد كاركنان سازمان طراحی و اجرا كنند.

تكریم ارباب رجوع می‌تواند برای سازمان، منافع و امتیازات ذیل را به همراه داشته باشد:

1- تضمین كننده استفاده صحیح از منابع و امكانات

2- بهبود ارایه خدمات

3- كاهش میزان تعارضات بین مردم و كاركنان

4- كاهش میزان دوباره كاری‌ها و سردرگمی‌ها

5- بهبود نظام اطلاع‌رسانی و اطلاع‌دهی

6- كنترل و ارزیابی بهتر و مطلوب‌تر عملیات و فعالیت‌ها

7- افزایش میزان بهره‌وری، كارآیی و اثربخشی امور

8- محیط جذاب كاری برای كاركنان

9- ایجاد زمینه‌های رشد و توسعه فعالیت‌ها

10- افزایش قابلیت و سازگاری با محیط

11- شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف سازمان

12- شناسایی فرصت‌ها و بهره‌گیری از آنها در جهت پیشبرد اهداف سازمان

13- ایجاد انگیزه در دیگران

14- تامین رضایت جامعه، مدیران و دست‌اندركاران

15- ایجاد پیوند ارتباطی سازمان و جامعه

16- تحقق اصول اخلاقی حاكم بر روابط عمومی 6

برای تحقق این اهداف، لازم است روابط عمومی سازمان، زمینه‌های مشاركت هرچه بیش‌تر تمام كاركنان را مهیا سازد. نظام مشاركت كاركنان در اجرای طرح، سیستمی است فراگیر و بسیار گسترده با ابعادی كه می‌تواند به اندازه دامنه تخیل و تفكر انسانی ادامه پیدا كند.

 

 روش‌های عمده‌ای كه تاكنون به منظور استقرار نظام مشاركت كاركنان مورد استفاده قرار گرفته است، عبارتند از:

1- سیستم غیرمتمركز

2- روش مدیریت بر مبنای هدف‌گذاری

3- نظام كنترل كیفیت فراگیر

4- سیستم كاری بی‌نقص

5- سیستم ساراتف در روسیه

6- سیستم دورو در لهستان

7- سیستم پیشنهادها 7

مشاركت همه افراد سازمان در اجرای طرح تكریم ارباب رجوع برای رسیدن به اهداف سازمان، ضروری است. آمادگی كاركنان برای پاسخگویی، مقدمات توسعه پایدار را فراهم می‌سازد. طی پژوهشی در آمریكا درباره یك ماده شوینده، مشخص شد تنها 3% افراد جامعه بدون آنكه راجع به آن محصول تبلیغی صورت گیرد، آن را مصرف می‌كنند و اگر نتایج حاصل از مصرف آن ماده برای آنان مطلوب و رضایت‌بخش باشد، به حدود 10% - 15% افراد دیگر جامعه اطلاع خواهند داد. اما اگر نتایج مصرف آن ماده شوینده برای گروه اول مصرف‌كننده مطلوب و رضایت‌بخش نباشد، به بیش از 80% افراد دیگر این نارضایتی را منتقل خواهند كرد. در یك سازمان نیز همین گونه است. اگر ارباب رجوع از عملكرد یك سازمان راضی و خرسند باشد، تمایل زیادی برای اعلام رضایت خود خواهد داشت، ولی در صورتی كه از عملكرد حتی یك نفر از كاركنان سازمان راضی نباشد، سعی می‌كند به شیوه‌های مختلف ناراحتی و نارضایتی خود را ابراز كند. به عبارتی در بعضی از مواقع كه میزان نارضایتی او از آستانه مجاز نیز بیش‌‌تر شود، بسیاری از مقامات بالای كشور و حتی مدیران رتبه اول جامعه را به لحاظ عملكرد بر یك كارمند مورد انتقاد قرار خواهد داد و این مسأله خود نشانگر اهمیت طرح تكریم است. به عبارتی می‌توان خاطر نشان ساخت نظام سیاسی حاكم بر هر جامعه تحت تاثیر مشروعیت نظام اداری آن جامعه خواهد بود و عملكرد كارگزاران ادارات در مشروعیت بخشیدن به نظام سیاسی كاملاً موثر است. این فرآیند تاثیرگذاری نوعی سرمایه اجتماعی8 است كه بی‌توجهی به آن می‌تواند یك نظام سیاسی و مدیران ارشد آن را با بحران مشروعیت و حتی بحران هویت روبه‌رو سازد.9

در انگلستان در سال 1991 این طرح در قالب نظام پاسخگویی سازمانی و منشور شهروندی10 طرح‌ریزی شد كه هدف آن بهبود ارایه خدمات دولتی به مردم است. برای خدمات مهم دولتی، 37 منشور تدوین شده است. این منشورها شهروندی شفافیت بیش‌تری برای خدمات ارایه شده، فراهم كرده است و در نتیجه سبب می‌شود كاركنان دولت نسبت به عملكردشان پاسخگو باشند. برای به هنگام كردن منشورها از دریافت‌كنندگان خدمات، نظرخواهی شده و نتایج آن به صورت ادواری منتشر می‌شود. منشورهای شهروندی متضمن اصولی است كه رعایت آنها الزامی است از جمله:

- برای كیفیت و كمیت خدمات، استانداردهایی وجود دارد. این استانداردها باید به اطلاع دریافت‌كنندگان خدمات عمومی برسد.

- همزمان با اعلام استانداردهای كیفی و كمی خدمات، نتایج عملكرد سازمانی باید منتشر شود و به اطلاع عموم برسد.
- اطلاعات صحیح از چگونگی ارایه خدمات، هزینه آنها و افرادی كه باید خدمات را ارایه كنند، منتشر شود.
- احترام به ارباب رجوع و همراهی كاركنان با آنان، اصلی خدشه‌ناپذیر است و همه مردم به این امر واقفند.
- كاركنان دولت موظفند نام و مشخصات اداری خود را روی سینه نصب كنند تا ارباب رجوع بتواند به راحتی آنان را بشناسد.

- در صورتی كه به هر دلیل، رفتار اداری با استانداردهای تعیین شده مطابقت نداشته باشد، كارمند موظف به عذرخواهی است.

- روش‌هایی برای شكایت از سوء رفتار اداری پیش‌بینی شده است و خسارات وارده به دریافت‌كنندگان خدمات باید به گونه‌ای مناسب جبران شود. در كشور آمریكا در سال 1978، قانونی تحت عنوان «قانون اخلاقیات در دولت»11 تصویب شد كه مطابق آن كاركنان ارشد فدرال موظفند فرم‌هایی را هر ساله درباره وضعیت مالی، عدم استفاده از موقعیت‌های اداری و عدم دریافت هدایا تكمیل كنند. این قانون، دفتری به نام «دفتر امور اخلاقی دولت»12 ایجاد كرد كه در آغاز به دفتر مدیریت پرسنلی وابسته بود و پس از تصویب قانون اصلاح امور اخلاقی، در سال 1989 واحدی مستقل شناخته می‌شد. این دفتر كه وابسته به قوه مجریه است، موارد خلاف‌كاری‌ها را به وزارت دادگستری آمریكا گزارش می‌دهد.

بر اساس قانون اخلاقیات، همه موسسات دولت فدرال موظفند واحدی برای نظارت بر امور اخلاقی كاركنانشان تأسیس كنند. این واحدها مسئولیت آموزش كاركنان و امور اداری اخلاقیات را بر عهده دارند. دفتر امور اخلاقی دولت فدرال سالانه كنفرانس‌های متعددی برگزار می‌كند كه از آن جمله كنفرانس بین‌المللی اخلاقیات دولت در سال 1994 بود كه در آن 49 كشور شركت داشتند. دفتر امور اخلاقی دولت، بیش‌تر تلاش خود را صرف بررسی روابط مالی كاركنان كرده است. وقتی مأموری منصوب می‌شود، بر اساس مقررات اخلاقی، اطلاعات مربوط به روابط مالی او بررسی می‌شود. این قانون فرصت سوءاستفاده از موقعیت‌های اداری پس از خروج از خدمات را به شدت محدود می‌كند.

در سال 1993 دفتر امور اخلاقی، كتاب راهنمایی تهیه كرد كه در آن دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از انجام كارهای خلاف اداری ذكر شده است. در این راهنما اموری همچون دریافت هدایا از خارج سازمان، رابطه با سازمان‌های دیگری كه كارمند منافعی در آنها دارد، مسایل مالی بعد از استخدام، سوء استفاده از موقعیت شغلی و فعالیت‌های نابهنجار در خارج از سازمان توضیح داده شده است. در كشورهای دیگری همچون پاكستان(سال 1983 دفتر احتساب نهادی قانونی)، بنگلادش(1980 قانون بازرس- آمبودزین) و حتی زامبیا(دفتر بازرس) برای رسیدگی به شكایات شهروندان از دستگاه‌های اداری تاسیس شده است.13

با این اوصاف باید گفت، طرح تكریم ارباب رجوع در كشور ما تقریباً دیر مطرح شده است و به نظام‌های پاسخگویی چندان توجهی مبذول نشده، ولی باز جای امیدواری وجود دارد كه این طرح مورد توجه مسئولان و متولیان امور قرار گرفته و سرلوحه فعالیت دولت باشد.

روابط عمومی و طرح تكریم ارباب رجوع

یكی از عمده‌ترین وظایف واحدهای روابط‌عمومی در تمامی سازمان‌ها، اطلاع‌رسانی و آموزش است. در زمینه اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی تلاش می‌كند تا در دو بعد درونی و بیرونی وظیفه خود را انجام دهد. مطمئناً ارباب رجوع فكر می‌كند هرگاه به سازمانی مراجعه كند، همه افراد باید در خدمت او باشند و كار و امور مرتبط با او را به نحو مطلوب و موثر انجام دهند.




تاریخ آخرین ویرایش:- -




كدهای جاوا وبلاگ

قالب وبلاگ